
Jak wykorzystać AI
w handlu detalicznym
25-26 września 2024 r., Hotel Arche, Warszawa
Relacja 2024
VI edycja Forum Retail Challenge, kluczowego spotkania na rynku polskim – docenianego zarówno przez sieci retailowe food jak i non food oraz serwisy e-commerce i producentów FMCG i dóbr trwałych odbyła się 25-26 września 2024 r. w hotelu Arche, w Warszawie.
W forum wzięło udział ponad 400 gości. W ciągu 2 intensywnych dni odbyło się w sumie 6 sesji tematycznych, większość z nich trwała dwa dni:
- omnicommerce
- e-commerce & marketplace
- digitalizacja
- konsument
- asortyment & marka własna
- phygital
Pierwszego dnia Forum, w trakcie sesji plenarnej związanej z trendami i strategiami rozwoju sieci handlowych dyskutowaliśmy na temat wpływu sztucznej inteligencji na handel detaliczny i jak wykorzystać AI do wzrostu biznesu. Jednym z wiodących tematów była także rola danych i korzyści, jakie ich analiza może przynieść markom. Po sesji plenarnej odbyły się 4 problem solving zones. Najwyżej oceniony temat warsztatowy to: „AI W REVENUE MANAGEMENT”, poprowadzony przez Michała Zimińskiego oraz Roberta Pernaka z SIMON-KUCHER – gratulujemy!
Tak jak rok temu szczególnym zainteresowaniem uczestników cieszyły się sesje: omnicommerce, e-commerce i konsument. Dużo dyskutowaliśmy, m.in. o tym jak się dziś zmienia ścieżka zakupowa klienta, jak technologia może wspomóc biznes w rozwoju, czy cena jest wciąż głównym driverem zakupowym? Nowe sesje, asortyment i marka własna oraz phygital koncentrowały się na tematach rozwoju private brands, strategiach cenowych czy budowaniu jednolitego doświadczenia, zarówno off jak i online.
W tym roku koktajl był świetną okazją nie tylko do networkingu ale i możliwością sprawdzenia swoich umiejętności podczas gry w kasynie, które już tradycyjnie towarzyszy nam wieczorem. Dodatkową atrakcją była degustacja win firmy VININOVA.
Drugi dzień rozpoczęła dyskusja na temat trwającej już od jakiegoś czasu wojny cenowej – niewątpliwie ma ona zły wpływ na cały rynek – dyskusja okazała się najwyżej ocenioną przez największą ilość osób spośród wszystkich, które miały miejsce na forum: GDZIE DWÓCH SIĘ BIJE TAM TRZECI KORZYSTA – CZY ZAWSZE? JAK WOJNA CENOWA WPŁYWA NA RYNEK RETAILOWY? Na uwagę zasługuje także wystąpienie gościa specjalnego, Mateusza Adamczyka, Językoznawcy z PAN, którego świetny wykład: JĘZYK DOBRYCH RELACJI Z KLIENTEM – na temat tego w jaki sposób komunikować się z klientami okazał się najbardziej wartościową prelekcją dla gości forum.
3 najlepiej ocenione niekomercyjne prelekcje retailerów w tym roku, to:
W JAKI SPOSÓB ROZPOCZĄĆ EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ ZA POMOCĄ MARKETPLACE?
Artur Rompca, ALPINUS GROUP
AI – CZY TO TECHNOLOGIA, KTÓRA ZMIENI WSZYSTKO?
Witold Kulpiński, AUCHAN
Ex aequo:
NIEOCZYWISTE ELEMENTY, KTÓRE WPŁYWAJĄ NA BUDOWANIE DOŚWIADCZEŃ ZAKUPOWYCH, CZYLI JAK ZAPEWNIĆ KLIENTOWI BEZPIECZEŃSTWO I ZMINIMALIZOWAĆ STRES ZWIĄZANY Z ZAKUPAMI?
Maciej Siedlewski, VOX CAPITAL GROUP
STRATEGIA MEANINGFUL BRANDS – CZY TO SIĘ OPŁACA?
Justyna Lach, YES
Najwyżej oceniona dyskusja tego roku:
GDZIE DWÓCH SIĘ BIJE TAM TRZECI KORZYSTA – CZY ZAWSZE? JAK WOJNA CENOWA WPŁYWA NA RYNEK RETAILOWY?
Paneliści:
Szymon Bujalski, E-IZBA,
Dariusz Stolarczyk, EUROCASH
Jan Sałata, PSH NASZ SKLEP
Ryszard Jaśkowski, KZRSS „SPOŁEM”
Tomasz Stec, SIMON-KUCHER
Piotr Biela, GRUPA BLIX
Moderatorka: Anna Heimberger, BATEAU POLSKA, FUNDACJA KOBIETY E-BIZNESU
Najlepszy Fireside chat:
INNOWACJA W RETAILU, NA KTÓREJ KORZYSTAJĄ WSZYSCY. TOO GOOD TO GO + BIEDRONKA, CZYLI WSPÓŁPRACA, KTÓRA SIĘ OPŁACA
Anna Podkowińska-Tretyn, TOO GOOD TO GO
Karolina Błońska, JERONIMO MARTINS
Moderator: Leszek Dąbrowski, Niezależny ekspert
Serdecznie gratulujemy!
Szczególne podziękowania należą się moderatorom sesji i paneli dyskusyjnych, którzy dbali o komfort uczestników i sprawny przebieg spotkania:
Maksymilian Litwinow, REBEL MEDIA
Jakub Gierszyński, GS1 POLSKA, POLMED
Łukasz Grala, TIDK
Bartosz Ratajewski, RTV EURO AGD
Wanda Żółcińska, HANDEL EXTRA
Paweł Wojciechowski, PUBLICIS GROUPE POLAND
Anna Heimberger, BATEAU POLSKA, FUNDACJA KOBIETY E-BIZNESU
Agnieszka Lewandowska, BRW
Grzegorz Suszko, VISA
dr Marcin Nowakowski, MCKINSEY & COMPANY
Michał Cortez, eCommerce Consultant
Tomasz Mazur, SCHNEIDER ELECTRIC
Adam Nowak, ELECTROLUX GROUP
Kamil Folkert, OCCUBEE
Leszek Dąbrowski, Niezależny ekspert
Mateusz Dąbrowski, BASELINKER
Tomasz Gutkowski, UNIVIO
Robert Pernak, SIMON-KUCHER
Monika Wojciechowska, MICHAEL PAGE