Retail Challenge Poland | Jak wykorzystać AI w handlu detalicznym

Jak wykorzystać AI
w handlu detalicznym

25-26 września 2024 r., Hotel Arche, Warszawa

Relacja 2024

VI edycja Forum Retail Challenge, kluczowego spotkania na rynku polskim – docenianego zarówno przez sieci retailowe food jak i non food oraz serwisy e-commerce i producentów FMCG i dóbr trwałych odbyła się 25-26 września 2024 r. w hotelu Arche, w Warszawie.
W forum wzięło udział ponad 400 gości. W ciągu 2 intensywnych dni odbyło się w sumie 6 sesji tematycznych, większość z nich trwała dwa dni:

  • omnicommerce
  • e-commerce & marketplace
  • digitalizacja
  • konsument
  • asortyment & marka własna
  • phygital

Pierwszego dnia Forum, w trakcie sesji plenarnej związanej z trendami i strategiami rozwoju sieci handlowych dyskutowaliśmy na temat wpływu sztucznej inteligencji na handel detaliczny i jak wykorzystać AI do wzrostu biznesu. Jednym z wiodących tematów była także rola danych i korzyści, jakie ich analiza może przynieść markom. Po sesji plenarnej odbyły się 4 problem solving zones. Najwyżej oceniony temat warsztatowy to: „AI W REVENUE MANAGEMENT”, poprowadzony przez Michała Zimińskiego oraz Roberta Pernaka z SIMON-KUCHER – gratulujemy!

Tak jak rok temu szczególnym zainteresowaniem uczestników cieszyły się sesje: omnicommerce, e-commerce i konsument. Dużo dyskutowaliśmy, m.in. o tym jak się dziś zmienia ścieżka zakupowa klienta, jak technologia może wspomóc biznes w rozwoju, czy cena jest wciąż głównym driverem zakupowym?  Nowe sesje, asortyment i marka własna oraz phygital koncentrowały się na tematach rozwoju private brands, strategiach cenowych czy budowaniu jednolitego doświadczenia, zarówno off jak i online.

W tym roku koktajl był świetną okazją nie tylko do networkingu ale i możliwością sprawdzenia swoich umiejętności podczas gry w kasynie, które już tradycyjnie towarzyszy nam wieczorem. Dodatkową atrakcją była degustacja win firmy VININOVA.

Drugi dzień rozpoczęła dyskusja na temat trwającej już od jakiegoś czasu wojny cenowej – niewątpliwie ma ona zły wpływ na cały rynek – dyskusja okazała się najwyżej ocenioną przez największą ilość osób spośród wszystkich, które miały miejsce na forum: GDZIE DWÓCH SIĘ BIJE TAM TRZECI KORZYSTA – CZY ZAWSZE? JAK WOJNA CENOWA WPŁYWA NA RYNEK RETAILOWY? Na uwagę zasługuje także wystąpienie gościa specjalnego, Mateusza Adamczyka, Językoznawcy  z PAN, którego świetny wykład: JĘZYK DOBRYCH RELACJI Z KLIENTEM – na temat tego w jaki sposób komunikować się z klientami okazał się najbardziej wartościową prelekcją dla gości forum. 

3 najlepiej ocenione niekomercyjne prelekcje retailerów w tym roku, to:
W JAKI SPOSÓB ROZPOCZĄĆ EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ ZA POMOCĄ MARKETPLACE?
Artur Rompca, ALPINUS GROUP  

AI – CZY TO TECHNOLOGIA, KTÓRA ZMIENI WSZYSTKO?
Witold Kulpiński, AUCHAN

Ex aequo:
NIEOCZYWISTE ELEMENTY, KTÓRE WPŁYWAJĄ NA BUDOWANIE DOŚWIADCZEŃ ZAKUPOWYCH, CZYLI JAK ZAPEWNIĆ KLIENTOWI BEZPIECZEŃSTWO I ZMINIMALIZOWAĆ STRES ZWIĄZANY Z ZAKUPAMI?
Maciej Siedlewski, VOX CAPITAL GROUP 

STRATEGIA MEANINGFUL BRANDS – CZY TO SIĘ OPŁACA?
Justyna Lach, YES 

Najwyżej oceniona dyskusja tego roku:
GDZIE DWÓCH SIĘ BIJE TAM TRZECI KORZYSTA – CZY ZAWSZE? JAK WOJNA CENOWA WPŁYWA NA RYNEK RETAILOWY? 
Paneliści:
Szymon Bujalski, E-IZBA,
Dariusz Stolarczyk, EUROCASH
Jan Sałata, PSH NASZ SKLEP
Ryszard Jaśkowski, KZRSS „SPOŁEM”
Tomasz Stec, SIMON-KUCHER
Piotr Biela, GRUPA BLIX
Moderatorka: Anna Heimberger, BATEAU POLSKA, FUNDACJA KOBIETY E-BIZNESU

Najlepszy Fireside chat:
INNOWACJA W RETAILU, NA KTÓREJ KORZYSTAJĄ WSZYSCY. TOO GOOD TO GO + BIEDRONKA, CZYLI WSPÓŁPRACA, KTÓRA SIĘ OPŁACA  
Anna Podkowińska-Tretyn, TOO GOOD TO GO
Karolina Błońska, JERONIMO MARTINS
Moderator: Leszek Dąbrowski, Niezależny ekspert  

Serdecznie gratulujemy!

Szczególne podziękowania należą się moderatorom sesji i paneli dyskusyjnych, którzy dbali o komfort uczestników i sprawny przebieg spotkania:

Maksymilian Litwinow, REBEL MEDIA
Jakub Gierszyński, GS1 POLSKA,  POLMED
Łukasz Grala, TIDK
Bartosz Ratajewski, RTV EURO AGD
Wanda Żółcińska, HANDEL EXTRA
Paweł Wojciechowski, PUBLICIS GROUPE POLAND
Anna HeimbergerBATEAU POLSKA, FUNDACJA KOBIETY E-BIZNESU
Agnieszka Lewandowska, BRW
Grzegorz Suszko, VISA
dr Marcin Nowakowski, MCKINSEY & COMPANY
Michał Cortez, eCommerce Consultant
Tomasz Mazur, SCHNEIDER ELECTRIC
Adam Nowak, ELECTROLUX GROUP
Kamil Folkert, OCCUBEE
Leszek Dąbrowski, Niezależny ekspert
Mateusz Dąbrowski, BASELINKER
Tomasz Gutkowski, UNIVIO
Robert Pernak, SIMON-KUCHER
Monika Wojciechowska, MICHAEL PAGE

Do zobaczenia 24-25 września 2025 podczas VII edycji!

VIDEORELACJA

Spotkanie rekomendują:

Spotkanie z praktykami to każdorazowo okazja do zmiany optyki własnego spojrzenia na biznes.
Forum Retail Challenge jest dobrą okazją do skonfrontowania własnych hipotez z rozwiązaniami,
które niejednokrotnie wychodzą poza obszar dedykowany dla konkretnej branży czy sektora.
Tegoroczne wydarzenie stworzyło warunki do otwartej komunikacji o fazach rozwojowych wielu projektów, które są kluczowe z perspektywy myślenia o generowaniu i utrzymywaniu dynamiki sprzedaży w najbliższych latach. Ilość tematów, a przede wszystkim dobór i jakość prelegentów, czyni to wydarzenie niezbędnym dla każdego o klientocentrycznym nastawieniu.
Dziękuje za zaufanie i zaproszenie mnie do grona panelistów”.


Bartosz Kuciak

Senior Sales Director

OTCF

Forum Retail Challenge to miejsce, gdzie można rozszerzyć swoje horyzonty, zdobyć wiedzę, zgłębić trendy i zainspirować w zakresie nowych możliwości. Dla mnie największą wartością było spotkanie z praktykami biznesu z różnych przedsiębiorstw i ciekawe dyskusje w ramach panelów i poza nimi.


Łukasz Janota

Promotion & Procurement Excellence, OPS & Administration Senior Director

ALDI

Retail Challenge 2024 to wydarzenie, które każdemu liderowi i entuzjaście branży retail daje niepowtarzalną okazję, aby poznać najnowsze trendy, innowacje oraz praktyczne rozwiązania od najlepszych ekspertów. Prezentacje, panele dyskusyjne i networking na najwyższym poziomie tworzą doskonałe warunki do wymiany wiedzy i budowania wartościowych relacji. Świetna organizacja oraz inspirujące tematy sprawiają, że to wydarzenie jest obowiązkowym punktem w kalendarzu każdego, kto chce aktywnie kształtować przyszłość handlu detalicznego. Gorąco polecam!

Witold Kulpiński

Dyrektor Produktu Performance

AUCHAN


Chciałbym serdecznie podziękować za zaproszenie mnie do udziału w konferencji. Jestem niezwykle wdzięczny za okazane mi zaufanie oraz możliwość podzielenia się swoją pasją i doświadczeniem.
Udział w tym wydarzeniu to dla mnie nie tylko wyjątkowy przywilej, ale także ogromna szansa na rozwój osobisty. Konferencja umożliwia pogłębianie wiedzy i umiejętności, otwiera drzwi na nowe perspektywy i punkty widzenia, a także daje możliwość nawiązania inspirujących i wartościowych rozmów z innymi uczestnikami, dzięki którym wszystko to co robimy zawodowo staje się odrobinę łatwiejsze. Jeszcze raz dziękuję za zaufanie oraz za stworzenie przestrzeni do rozwoju, wymiany doświadczeń i poczucia się częścią wspanialej wspólnoty.


Grzegorz Dudziński

CEO

ISPIRATO


VI Forum Retail Challenge Poland  z pewnością zasługuje na wysoką ocenę! Jednym z najważniejszych atutów forum była różnorodność tematów poruszanych przez prelegentów. Wiele z prezentacji dotyczyło aktualnych wyzwań w retailu, takich jak zmiany w zachowaniach konsumentów, cyfryzacja procesów sprzedażowych czy zrównoważony rozwój. To stworzyło przestrzeń do wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk, co jest niezwykle ważne w szybko zmieniającym się środowisku rynkowym. Dodatkowo, networking był na bardzo wysokim poziomie i zorganizowany ze smakiem i nuta rywalizacji a la casino! Z niecierpliwością czekamy na kolejne edycje!

Justyna Torres

eCommerce Director, Executive Board Member

CARREFOUR SPAIN


Forum Retail Challenge Polska przyzwyczaiło nas do wysokiego stopnia merytoryki i doskonałego networkingu. Nie inaczej było w 2024 roku. Kilka sal tematycznych przez dwa dni tętniło wartościowymi debatami i prelekcjami. Zresztą co najmniej tyle samo wiedzy i cennych kontaktów dało się zdobyć podczas przerw kawowych. Świetna atmosfera i organizacja tylko dopełniły dzieła. Event wart polecenia!

Piotr Szałaśny

Kierownik e-commerce

MARTES SPORT