retail challenge poland 2020
impact on new shape of retail
Strategiczne forum
liderów sektora handlu
on&offline
11-12 września 2019
Warszawa
Hotel Marriott
RELACJA
English version
W dniach 11-12 września 2019 roku odbyła się pierwsza edycja Forum Retail Challenge Poland, jedynego w Polsce spotkania dedykowanego całemu sektorowi retail: zarówno sieciom food jak i nonfood, on&offline – a także dostawcom z sektora FMCG i dóbr trwałych.
Spotkanie zgromadziło ponad 550 gości, w tym 85 sieci food i nonfood. Odbyło się 10 sesji tematycznych, skupionych na największych wyzwaniach sektora:
• e-commerce for retail, • new strategies for transforming market,
• omnichannel retailing, • customer engagement,
• tech & innovation, • logistics & distribution excellence,
• people in retail, • cooperation retailer & supplier,
• circular economy & sustainability • digital payments & financial services.
Program Forum obfitował w case studies, wykłady inspiracyjne (Joanny Pajkowskiej, żeglarki, która jako pierwsza Polka solo non stop opłynęła świat wokół Trzech Wielkich Przylądków oraz Aleksandry Przegalińskiej-Skierkowskiej, Filozofki-Futurolożki) oraz liczne dyskusje panelowe.
Biorąc pod uwagę potrzeby sektora retail, w pierwszym dniu Forum szukaliśmy odpowiedzi na takie wyzwania: w którą stronę rozwinie się retail w Polsce, jaka jest rola i postrzeganie kanału e-commerce w organizacji, jakie zmiany w handlu implikuje transformacja cyfrowa, jakie są przyszłe „gwiazdy” rynku retail i w które formaty inwestować, jakie wartości będą decydować o zakupach w omnichannelu, jak zmienia się rola programu lojalnościowego w sektorze retail, w które technologie warto inwestować, a co jest tylko „gadżetem”, jak zwiększyć efektywność supply chain w dobie oczekiwań „the same day delivery”, jak sobie radzić w obliczu braku magazynów w Polsce oraz czego zakupy i dostawcy nie lubią w negocjacjach.
Pierwszy, intensywny dzień spotkania zakończyliśmy integracją w Panorama Sky, klubie znajdującym się na 40. piętrze Hotelu Marriott, w którym znaleźliśmy przestrzeń na rozmowy w mniejszym gronie, w bardzo nieformalnej atmosferze. Był to czas relaksu i szansa na podsumowanie wielu inspiracji.
W drugim dniu wprowadziliśmy uczestników w tematykę rozwoju technologicznego, nierozerwalnie złączonego z gospodarką obiegu zamkniętego. Podczas Forum, skupiliśmy się na tematach związanych z rewolucją 4.0, ale też nie unikaliśmy tematów ważnych dla branży, które dopiero zaczynają wkraczać w obszar handlu w Polsce, takich jak odpowiedzialna konsumpcja, neutralność klimatyczna, eliminacja plastiku. Na scenie, w sesji plenarnej mieliśmy przyjemność gościć m.in. p. Michała Kurtykę, Sekretarza Stanu, Wiceministra Środowiska.
Podczas sesji równoległych, które odbyły się po lunchu, skupiliśmy naszą uwagę wokół m.in: kluczowych kompetencji potrzebnych dzisiaj w retailu, w różnych działach, począwszy od e-commerce a skończywszy na dziale logistyki, budowania spójnego CX – klucza do sukcesu właściwie w każdej branży, sposobów przyciągania klienta do sklepu, możliwości i barier związanych z nowymi formami płatności, funkcji BOT-ów w organizacji, grywalizacji w cyklu życia pracownika czy zaufania na linii sieć-dostawca.
Podsumowanie sesji plenarnej
I dnia Forum:
Szymon Mordasiewicz
Commercial Director Consumer Panel Poland
GFK
Niedziele bez handlu będą dalej wzmacniać kanał proximity/convenience (w roku 2020 zostaje już tylko 7 niedziel handlowych). Trend convenience jest na początku swojej drogi. Spodziewamy się, że będzie aktualny przez kolejne 5-10 lat. Projektowanie zmian w firmie, produkcie, strategii musi się zawsze odbywać ze szczególnym uwzględnieniem Customer Experience. Klientocentryczność – tylko z takim podejściem do biznesu można odnieść sukces. AI i cashless payments/frictionless purchases to technologie, które są najważniejsze i zmienią oblicze handlu w najbliższych latach
Podsumowanie sesji
tech & innovation:
Marcin Olech
Managing Director Retail&Omnichannel
THE HEART
Nasi prelegenci udowodnili ze niezależnie od rozmiaru firmy i technologii, najważniejszym kryterium jej wdrażania jest to, jak pomoże ona biznesowi zwiększać przychody lub zmniejszać koszty. Jej użyteczność determinuje chęć wdrożenia w firmach. Firmy technologiczne umiejące pokazać konkretne wymierne korzyści, bez „buz-words” będą użyteczne, jeśli nie, rozwiązania będą gadżetami, a firmy będą przepłacać za technologię…
Podsumowanie sesji
logistics & distribution excellence:
Krzysztof Rzepczyński
Supply Chain Ekspert
Głównym tematem/problemem był, co zgodnie podkreślali uczestnicy, brak pracowników. Dyskutowaliśmy na temat rozwiązań automatyzujących procesy, co pięknie zostało pokazane na przykładzie systemu zainstalowanego w EMPIK oraz projektów rozpatrywanych przez INTERMARCHE. Dyskutowaliśmy również temat informatyzacji przedsiębiorstw i zwiększania kontroli nad efektywnością supply chain w dobie obecnej. Ciekawym elementem i spostrzeżeniem z tej dyskusji był temat zwiększania/ zacieśniania kooperacji pomiędzy firmami w celu zwiększania tej efektywności, co wydaje się głównym zadaniem w rozwijaniu supply chain na najbliższe lata.
Podsumowanie sesji
circular economy & sustainability:
Łukasz Sosnowski
Circular Economy Blogger
GOZ WORLD
Branża Retail w coraz większym stopniu dostrzega konieczność działań prośrodowiskowych. To zarówno oczekiwania konsumentów, jak i naturalny kierunek gospodarczy. Istotne jest, aby w duchu Circular Economy zmiany te obejmowały wszystkie etapy cyklu życia produktu i nie skupiały się wyłącznie na odpadach. Sektor Retail jest niejako pośrednikiem pomiędzy konsumentem i producentem. Dlatego rola tego sektora gospodarki jest niezwykle istotna we wdrażaniu celów Sustainable Development oraz Circular Economy. Może zarówno oddziaływać na to jakie produkty są dostarczane przez producentów i dystrybutorów, jak i zachęcać konsumentów do odpowiedzialnych środowiskowo zakupów. Sektor Retail powinien dostrzec potencjał nowych modeli biznesowych zgodnych z Circular Economy. To w szczególności nowe sposoby dostarczania produktów klientom, które nie muszą ograniczać się wyłącznie do sprzedaży. Wypożyczanie, współdzielenie, tworzenie platform wymiany towarów oraz napraw to te usługi, które mogą stać się dodatkowym źródłem przychodów sektora Retail, jednocześnie pozytywnie wpływając na środowisko.
Podsumowanie sesji
e-commerce for retail
Bartosz Ratajewski
E-commerce Development Director
MEDIA EXPERT
Transformacja Cyfrowa w organizacji jest często postrzegana jako projekt. Oznacza to, że w świadomości kadry „Cyfryzacja” kończy się wraz z projektem. Nic bardziej mylnego, to dopiero początek, zarówno „życia z cyfryzacją”, jak i kolejnych projektów wynikających z transformacji. Uruchomienie nowej platformy, narzędzia to tylko jeden krok. Utrzymanie wysokiej rynkowej pozycji, rozwój, zwiększenie udziału, wymaga ciągłego działania i realizacji kolejnych zadań i projektów na bazie pierwszego. To oczywiście wywołuje potrzebę przeznaczenia na to środków i zasobów. Młode pokolenie pracowników w istotny sposób różni się od „Starej Gwardii”. Częściej zadaje pytanie dlaczego niż jak. Obecne struktury i managerowie nie zawsze są przygotowani aby prowadzić dyskusje podczas delegowania zadań. Tworzy to zupełnie nową sytuacje, gdzie kompetencje miękkie są jeszcze bardziej istotne, a cierpliwość zaczyna być wręcz cnotą.
Nowinki technologiczne i narzędzia korzystające z zaawansowanych technologii, algorytmów takich jak SI, marketing automation stały się po prostu modne a czasem nawet skuteczne. Faktycznie większość firm ma cały czas do odrobienia pracę domową w postaci poprawnego wykorzystania podstawowych systemów i procesów. Nieoptymalne procesy, źle działające systemy, białkowe interfejsy. Firmy zapatrzone w nowe trendy nie dostrzegają długu technologicznego, który cały czas się odkłada. Czas wrócić do pracy u podstaw.
Podsumowanie sesji
customer engagement
Paweł Wojciechowski
Business Director
PERFORMICS
Gdy przedstawiciele władz pojawiają się na wydarzeniach branżowych, nie przepadają za konfrontacją z „salą”. Tutaj wyszło to całkiem interesująco. Przy okazji mogliśmy zobaczyć, jak bardzo wszystkich rozpalają kwestie plastiku, klimatu i przyszłości planety, bo te wątki zdominowały wystąpienia. Poprowadzona kobiecym głosem opowieść o sztucznej inteligencji przypieczętowała wrażenie, że coś w naszej rzeczywistości się zmienia. Wyszło inspiracyjnie.
Sesja customer engagement nominalnie poświęcona zaangażowaniu konsumenta, tematycznie obracała się wokół jego lojalności i przywiązania do marki. W prezentacjach można było zauważyć przenikanie się dwóch nurtów – humanistycznego – skupionego na użytkowniku i jego potrzebach oraz analitycznego – wychodzącego od danych i skupionego na optymalizacji.
W opowieściach o konsumencie, ciekawie prezentowały się historie ŻABKI i AGATY, obie odwołujące się do bardzo rozpoznawalnych kampanii. W obu przypadkach głębokie sięganie do ludzkich potrzeb zaowocowało świetną koncepcja komunikacyjną.
Wykorzystywanie danych w biznesie stało się powszechne, przy czym wciąż dobrze się przekonać w jak wielu obszarach jest to możliwe. Zobaczyliśmy wiele przykładów, w tym na bardzo praktyczne zastosowania – np. w prezentacji LOYALTY POINT.
Jeszcze raz dziękujemy naszym Gościom: Uczestnikom i Prelegentom, Partnerom i Dostawcom. To był niesamowity czas dla nas i wielka przyjemność móc Państwa gościć.
Jesteśmy do dyspozycji i pracujemy nad kolejną porcją wiedzy i inspiracji!
Do zobaczenia we wrześniu 2020!
Anna Banaś, Katarzyna Klimkiewicz, Aleksandra Schoen-Żmijowa
oraz cały zespoł brave.
Spotkanie rekomendują:
Retail Challenge Poland poszerza wiedzę, identyfikuje trendy i stawia odważne pytania. Formuła, która kipi od profesjonalizmu i merytoryki.
Marcin Mielniczuk
International Purchasing Manager
Menadżer Zakupów Międzynarodowych
MAXIMA INTERNATIONAL SOURCING
Mówi się „nie porywaj się z motyką na słońce”. Wy się porwaliście i bardzo dobrze. Jeżeli mamy pozostać w kręgu przysłów to do Was najbardziej pasuje „do odważnych świat należy”. Oby tak dalej. Mam nadzieję, że za rok nie zapomnicie o mnie. Ja będę o Was pamiętał.
Wojtek Zaręba
Dyrektor Logistyki
POLOMARKET
Retail Challenge 2020 było dla mnie niepowtarzalną okazją zobaczenia i posłuchania tego, jak funkcjonują i jak mierzą się z wyzwaniami inne firmy w obecnym czasie. Czasie, który przez lata zmienił się diametralnie i zmienia się każdego dnia. Oczywiście nie tylko w zakresie HR, ale również innych istotnych dla mnie działach związanych ze sprzedażą czy konsumentem.
Z niecierpliwością czekam na kolejne spotkanie w 2020 w tak wspaniałej obsadzie”.
Jacek Tomczok
Regionalny Kierownik Sprzedaży
UNILEVER
Forum bardzo dobrze przygotowane. Było mi bardzo miło w nim uczestniczyć. Tematy były obszerne, dotykały problemów Retail w Polsce, czas niestety nie sprzyjał aby bardziej szczegółowo rozważyć temat. Dosyć dobrze dobrane portfolio prelegentów – szczególnie duże sieci handlowe, które rzadko kiedy dzielą się wiedzą na zewnątrz.
Anna Czerwińska-Pytel
Dyrektor Handlowy
BD SKLEP
Bardzo dziękuję za zaproszenie i gratuluję pierwszej, tak udanej edycji Konferencji!
Uważam, że zgromadziliście w jednym miejscu liderów rynku Retail, którzy mieli się czym pochwalić i podzielić doświadczeniami ze swoich kategorii, obszarów.
Bardzo dobrze dobraliście główne tematy i problemy, które dla wielu z nas są dzisiaj głównymi wyzwaniami.
Było też dużo okazji do nawiązania bezpośredniego kontaktu i wymiany doświadczeń podczas kuluarowych spotkań.
Jak najbardziej polecam się na przyszłość i będę rekomendował udział w tym, mam nadzieję corocznym spotkaniu branży!
Powodzenia przy kolejnych edycjach!
Michał Szlapański
Dyrektor Marketingu
SKLEPY KOMFORT
W imieniu firmy Terravita chciałabym podziękować firmie brave za zorganizowanie forum Retail Challenge Poland 2020. Wydarzenie to stało na wysokim poziomie zarówno jeśli chodzi o kwestie organizacyjne jak i merytoryczne. Polecam następną edycję!
Izabella Kwiatkowska
Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu
TERRAVITA
Forum na dobrym organizacyjnym poziomie. Ciekawe prelekcje o tematyce dopasowanej do obecnych trendów rynkowych
Michał Pala
Marketing Director
ORIENS BIJOU
Konferencja przeprowadzona przez profesjonalistów dla profesjonalistów. Ciekawi prelegenci oraz wykłady, zaktualizowałem swoją wiedzę i poznałem fajnych ludzi, nawiązałem istotne kontakty biznesowe. Polecam.
Piotr Czopek
Product Manager
MAX FLIZ
Konferencja Retail Challenge Poland 2020 to bezsprzecznie jedno z najważniejszych branżowych wydarzeń roku. Doceniam organizatorów za to, że udało im się namówić do udziału wielu inspirujących prelegentów z topowych brandów i co ważne z różnych branż. Cieszą ciekawe bloki tematyczne, zwłaszcza rozwój sekcji dotyczącej e-commerce. Do tego komfortowa przestrzeń konferencyjna pozwoliła na konstruktywną wymianę praktycznych doświadczeń oraz na efektywny networking i ciekawe kontakty biznesowe. Gratuluję organizacji i jestem przekonany, że widzimy się za rok.
Brave! Kawał dobrej roboty!
Łukasz Piech
Growth Manager
VUEL
Konferencja przerosła moje oczekiwania, przede wszystkim była bardzo dobrze zorganizowana logistycznie. Począwszy od miejsca konferencji po organizację samych prelekcji.
Różnorodność tematów oraz prelekcje w tym samym czasie w różnych salach umożliwiały skorzystanie dokładnie z tych informacji, które były nam potrzebne. Nikt nie był zmuszony słuchać prelekcji, która go nie dotyczy. Ponadto podział na mniejsze sale umożliwił większą interakcję z uczestnikami konferencji. Bardzo fajnym pomysłem było zaproszenie żeglarki, która z zupełnie innej perspektywy pokazała, co to znaczy wyznaczać sobie cele i je osiągać.
Atmosfera luźna, pozwalająca na wymianę informacji, poznanie nowych osób, skonfrontowanie poglądów.
Liczymy na kontynuację
Anna Krzyk
Dyrektor ds. Handlowych – Markety
CLASSEN POL
Bardzo dobra konferencja, jedna z najlepszych w jakich brałem dotychczas udział. Świetnie dobrana tematyka zwłaszcza w obszarze lojalności, CX i mobile. Co bardzo ważne, dla mnie jako osoby reprezentującej retail i mającej wieloletnie praktyczne doświadczenie, w trakcie wielu sesji pojawiały się zagadnienie i hasła które uważam, że można traktować co najmniej jako punkty mogące zainspirować do nowego, świeżego spojrzenia na już realizowane działania lub wręcz potraktować jako inicjujące proces myślenia o zupełnie nowych projektach. Z tych tylko powodów uważam, że warto znaleźć chwilę na uczestnictwo w kolejnej edycji. Ja postaram się znaleźć:)
Krzysztof Szultka
Dyrektor Marketingu
POLOmarket
Dużo interesujących prezentacji, profesjonalnych mówców, ciekawych tematów. Bardzo dobra organizacja wydarzenia. Polecam.
Marta Jędrzejczak
Marketing & Communications Manager
DS Smith, Packaging Division, Poland
Konferencja udana, interesujące i inspirujące prezentacje, bez przypadkowych gości.
Dobra okazja do nawiązania nowych kontaktów biznesowych i szans na dobrą współpracę.
Maciej Adam Kaczorek
Senior Sales Manager
INFOBIP
Pierwsza edycja Retail Challange Poland 2020 zgromadziła szerokie grono ekspertów i praktyków branży FMCG, handlowej, eCommerce i logistyki.
Uczestnicy mieli okazję wziąć udział w interesujących sesjach tematycznych oraz panelach dyskusyjnych, a także wymienić się informacjami o trendach i wyzwaniach rynku podczas wieczornego koktajlu.
Była to znakomita okazja do nawiązania relacji biznesowych i ciekawych kontaktów w trakcie licznych rozmów kuluarowych. Polecam zapisanie daty na kolejny rok! Jestem pewien, że przedsięwzięcie organizowane przez brave. wpisze się na stałe w kalendarz wrześniowych spotkań B2B.
Wojciech Wieczorek
Business Development Manager
Contract Logistics
HOPI PL Poland
Retail Challenge jest wyjątkowym wydarzeniem dla naszej branży, ponieważ porusza ważne tematy, które dopiero zaczynają wkraczać w obszar handlu w Polsce. Mam na myśli głównie praktyczne kwestie związane z odpowiedzialną konsumpcją, jak walka z plastikiem, temat zmian klimatu czy przystępność cenowa dla ekologicznych produktów. Jeśli spojrzymy na fakt, że dla większości Polaków to katastrofa klimatyczna budzi najwięcej obaw na przyszłość, mamy z czym się mierzyć jako praktycy biznesu.
Katarzyna Dulko-Gaszyna,
Country Sustainability Manager
IKEA
Wszystko było bardzo dobrze zorganizowane i myślę, że pomimo tego że była to Państwa pierwsza konferencja widać było profesjonalizm Państwa wynikający zarówno z doświadczenia zawodowego jak i osobistego zaangażowania.
Remigiusz Franek
Dyrektor Digitalizacji i Rozwoju Sztucznej Inteligencji
ORANGE
Chciałam pogratulować Państwu organizacji tego wydarzenia. Jestem przekonana, że tak jak i dla mnie, dla większości uczestników były to dwa dobrze zainwestowane i owocne dni! 🙂
Liliana Lisiecka-Ploch
HR Director
KOMPUTRONIK
Jestem bardzo zadowolony z udziału w Kongresie, z jego tematyki i przebiegu. Zrobiliście Państwo kawał dobrej roboty, brawo za udany i odważny debiut! Jestem przekonany, że Kongres wpisze się na stałe w kalendarz najważniejszych branżowych wydarzeń roku i pokaże to już przyszłoroczna edycja
Robert Noceń
Niezależny Ekspert Branży Retail
Nowe wydarzenie na mapie konferencji. Doskonale dobrana tematyka i prezenterzy, a przede wszystkim kolejna okazja do spotkań z praktykami branży retail i ecommerce. Gratulacje dla organizatorów!
Mariusz Nowak
Dyrektor ds. E-commerce i Strategii Omnichannel
BRW
Byłem pod ogromnym wrażeniem jakości merytorycznej i przygotowania organizacyjnego konferencji Retail Challange 2020. W jednym miejscu spotkała się cała branża dzieląc się swoimi doświadczeniami z wdrożeń Omnichannel. Organizatorzy zadbali o komfortową atmosferę sprzyjającą nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych.
Jakub Gierszyński
Dyrektor E-commerce i Marketingu
E-commerce and Marketing Director
INTER CARS
Retail Challenge 2019 to bardzo wartościowa konferencja biznesowa, poruszająca tematy jakże wielowymiarowego pojęcia retail.To, co doceniam najbardziej, to jakość wystąpień i wielowątkowość nastawioną na rozwój i przyszłość naszych biznesów.
Podczas prelekcji i paneli dyskusyjnych pojawiły się wszystkie bieżące trendy i rynkowe insighty.
Organizacja również na wysokim poziomie. Dziękuję i polecam.
Anna Heimberger
Head of Branding and Customer activation
MAKRO Polska