VII FORUM

LIDERÓW HANDLU
OFF- & ON-LINE

Retail Challenge 2026 | „back to detail” is retail  – w poszukiwaniu rentowności

24-25 września 2025 r.

Hotel Arche Krakowska, Aleja Krakowska 237/U1, Warszawa

Rada Programowa VII forum Retail Challenge

PROPOZYCJE PROGRAMOWE

SESJA STRATEGIE:

Jak geopolityka wpływa na polskie firmy – jak będzie wyglądał świat biznesu po zakończeniu wojny w Ukrainie i w kontekście wojny cenowej z USA? – dyskusja panelowa

  • geopolityczna „roszarda” a jej wpływ na gospodarkę i konkurencyjność
  • możliwości związane z odbudową Ukrainy po konflikcie
  • handel UE-USA – jak cła mogą wpłynąć na polski biznes
  • próba prognozy, w którym kierunku będzie szedł rynek i konsument w świetle rosnącej niepewności co do rozwoju sytuacji geopolitycznej i zmieniających się wskaźników

Jak nowoczesne technologie wpływają na obecny sposób funkcjonowania organizacji? Jakie zmiany są konieczne? – dyskusja panelowa

  • zanim roboty zaczną funkcjonować musimy się nauczyć zupełnie inaczej działać wewnętrznie
  • zasoby i zmiany kompetencji zespołów

Co wpłynie na zbudowanie przewagi konkurencyjnej na rynku retail w 2026 roku? – dyskusja panelowa

  • szerokość asortymentu
  • czas i kompletność dostawy
  • system kaucyjny
  • kontrola kosztów
  • jak na strategie retailerów wpływa rosnąca konkurencja, presja cenowa, rozszerzanie asortymentu przez dyskonty i marketplace’y?

Jak system kaucyjny zmieni polski rynek retail? Jakie są trudności z nim związane i jak wpłynie na rentowność biznesu? – dyskusja panelowa

  • jak zachowa się konsument wrażliwy cenowo?
  • czy będzie chciał płacić więcej za opakowanie zwrotne?

SESJA E-COMMERCE:

Dokąd zmierza polski e-commerce? Co się zmieniło od czasów pandemii? – operacyjnie, projektowo?

AI i automatyzacja w e-commerce

  • jakie są realne zastosowania AI w sprzedaży online?
  • jakie narzędzia przynoszą mierzalne korzyści?
  • jak wygląda wdrożenie AI w różnych skalach biznesu?

Zero i first-party data – przyszłość marketingu online – jak zmieniające się regulacje dotyczące prywatności wpływają na pozyskiwanie klientów?

  • jak firmy radzą sobie z budową własnych baz danych?

Omnichannel 2.0 – integracja online i offline – Jakie są najlepsze praktyki w łączeniu świata online i offline?

  • jak skutecznie wykorzystywać programy lojalnościowe i personalizację w różnych kanałach?

Chińska ofensywa w e-commerce – Temu, Aliexpress, Shein – jak chińskie platformy zdobywają europejskich i polskich konsumentów i zmieniają ich oczekiwania wobec cen, jakości i logistyki?

  • czy polskie e-commerce’y i marketplace’y mogą skutecznie konkurować z Temu, Shein i AliExpress – czy kluczowe są personalizacja, marka, jakość obsługi i szybka dostawa?
  • czy Unia Europejska może ograniczyć chińską ekspansję regulacjami celnymi, podatkowymi lub ochrony konsumenta i czy takie działania realnie spowolniłyby ich wzrost?
  • czy chińskie platformy to tylko zagrożenie, czy także szansa dla polskich firm – jakie możliwości daje sprzedaż na chińskich marketplace’ach w modelu B2B lub DTC?

Tik tok shopping jako rosnący trend – przyszłość e-commerce czy chwilowa moda?

  • jak algorytm TikToka wpływa na decyzje zakupowe?
  • jakie formaty treści sprzedają najlepiej?
  • dlaczego użytkownicy kupują impulsywnie na TikToku?
  • wyzwania i ograniczenia

SESJA OMNICOMMERCE

Jakie są perspektywy rozwoju kanałów sprzedaży w odniesieniu do różnych pokoleń

  • jak transferować klientów z kanału do kanału?

Jak dostosować formaty i komunikację do różnych pokoleń w kontekście zmieniającego się świata handlu? – dyskusja panelowa

Rola AI w sprzedaży (w praktyce)

  • automatyzacja powtarzalnych zadań (wprowadzanie danych i śledzenie e-maili)
  • prognoza sprzedaży i jej analiza

Jak hamować odpływ trafiku w centrach handlowych? Jak przekonwertować klienta z online do offline? Jak to mierzyć?

Jakie jest znaczenie zrozumienia potrzeb i zachowań konsumentów w procesie zakupowym?

  • jak skutecznie wykorzystać dane o cenach i preferencjach klientów?

Promocja goni promocję, czyli jak dziś retailerzy walczą o wzrosty sprzedaży? – dyskusja panelowa

  • jak łączyć różne strategie, aby maksymalizować skuteczność promocji?
  • rabat procentowy, „kup więcej, zapłać mniej”, Happy Hours, wyprzedaże sezonowe, rabaty za zestawy, subskrypcje, kupony, kody rabatowe

SESJA MARKETING & KONSUMENT & CX

Rola retail media w strategii rozwoju sieci handlowej

  • strona internetowa i aplikacja
  • powierzchnie reklamowe w sklepach stacjonarnych
  • wykorzystanie bazy użytkowników

Od gazetki promocyjnej do Tik Toka – jak dobrze obsługiwać klienta wielopokoleniowego?

  • czego oczekuje klient młody a czego ten z pokolenia silver
  • jedna strategia czy kilka strategii?
  • od gazetki promocyjnej do Tik Toka
  • jaki będzie konsument przyszłości?

Jak wygląda portret nowego konsumenta i czy umiemy przewidzieć jego zwyczaje zakupowe? – dyskusja panelowa

  • czy rozumiemy potrzeby konsumentów, nowe trendy?
  • jak wyprzedzać ich oczekiwania?
  • monitoring bieżących trendów i zachowań klientów

Kogo lojalizować? Lojalizacja a demografia

  • młody klient – jakie są szanse na jego lojalność? Ile „typów” młodych klientów mamy i czym się różnią?
  • starszy klient – który za chwilę będzie dominował na rynku – jaka jest jego siła nabywcza?

Wyzwanie: długotrwała lojalność klienta, jak ją dziś budować?

  • wartości (nie)materialne płynące z posiadania danej marki
  • wciąż atrakcyjna oferta
  • nowe usługi, które oferuje marka

Seamless Customer Experience

  • jak wykorzystać strategie omnichannel do zintegrowania kanałów on line i offline oraz  budować nowoczesne sklepy do tworzenia spójnych doświadczeń klienta na każdym etapie kontaktu z marką?

DIGITALIZACJA W RETAILU

Jak rozwój predykcji (dzięki AI np.) może wpłynąć na rynek dostaw?

  • lepsze prognozowanie popytu
  • optymalizacja tras dostaw
  • automatyzacja zarządzania zapasami – krótszy czas realizacji zamówień i mniejsze koszty

W jakie technologie dziś inwestować? Czego na rynku brakuje?

  • AI w personalizacji, logistyce i analizie predykcyjnej
  • zrównoważone technologie – AI do redukcji odpadów i optymalizacji energii

Operacjonalizacja AI, czyli przygotowanie do konkretnych zastosowań

  • zastosowanie
  • koszt 
  • cena  

Jak budować kompetencje pracowników, żeby skutecznie zaopiekować klienta

  • jak skutecznie budować te kompetencje i nowe umiejętności u samego klienta (również np. w kontekście „silver generation”)

Ujednolicenie rekomendacji zakupowych pomiędzy online i offline (spójne doświadczenie) 

  • ta sama rekomendacja od pracownika i od sklepu online
  • rozwiązania samoobsługowe offline
  • store is a king (więcej niż tylko showroom)

SESJA ASORTYMENT I MARKA WŁASNA

Jak osiągnąć synergię między marką własną a asortymentem? – dyskusja panelowa

  • polaryzajca rynku konsumenckego – „lidl in the morning, armani in the evening”
  • jak zarządzać asortymentem w zależności od pokolenia? (alf i zetek jest mniej niż iksów i boomers’ów)
  • walka o średnią półkę to gra o przetrwanie?
  • wartość i cena marki własnej, cross selling, lojalizacja

Trendy rynkowe: które kategorie się będą rozwijać? W co warto inwestować? Kompleksowy obraz zmian i wyzwań w branży retail – dyskusja panelowa

  • zmiany w zachowaniach konsumentów
  • wpływ inflacji, kryzysów gospodarczych i politycznych na strategię produktową detalistów
  • AI i optymalizacja oferty sustainability & ESG – must-have, czy trend marketingowy?

Jak dostosować kategorie: economy, premium i mainstream do potrzeb rynku?

  • unikaj kanibalizacji
  • personalizuj ofertę
  • storytelling
  • testuj i monitoruj dane

Wspólna strategia pricingowa: „desilosizacja” marketingu i sprzedaży

  • integracja danych z różnych źródeł: dostawca, marketing, konsument, rynek
  • koordynacja promocji
  • omnichannel i personalizacja

System kaucyjny – jak się przygotować? Jakie niesie szanse i zagrożenia w kontekście asortymentu?

  • zmiana w procesie produkcji i sprzedaży
  • nowe ceny produktów i ich dostępność
  • koszty

Polityka cenowa marki w świecie omnichannel

  • polityka cenowa w realiach marketplace – marka, własna sprzedaż, niezależni merchanci