Retail Challenge 2026 | „back to detail” is retail – w poszukiwaniu rentowności

VII FORUM LIDERÓW HANDLU OFF- & ON-LINE

„back to detail” is retail

– w poszukiwaniu rentowności

24-25 września 2025 r.

Hotel Arche Krakowska, Aleja Krakowska 237/U1, Warszawa

Rada Programowa VII forum Retail Challenge

PROPOZYCJE PROGRAMOWE

SESJA STRATEGIE:

Jak geopolityka wpływa na polskie firmy – jak będzie wyglądał świat biznesu po zakończeniu wojny w Ukrainie i w kontekście wojny cenowej z USA? – dyskusja panelowa

Paneliści:

Maciej Herman, CEO, LOTTE WEDEL


Krzysztof Tokarz, Prezes Zarządu, GK SPECJAŁ

  • geopolityczna „roszada” a jej wpływ na gospodarkę i konkurencyjność
  • możliwości związane z odbudową Ukrainy po konflikcie
  • handel UE-USA – jak cła mogą wpłynąć na polski biznes
  • próba prognozy, w którym kierunku będzie szedł rynek i konsument w świetle rosnącej niepewności co do rozwoju sytuacji geopolitycznej i zmieniających się wskaźników

RENTOWNOŚĆ RETAILU W POLSCE– dyskusja panelowa

Paneliści:

Robert Rękas, CEO, LEWIATAN HOLDING, Członek Rady Polskiej Izby Handlu


Wojciech Buczkowski, CEO, KOMPUTRONIK


Adam Kołodziejczyk, CEO, NATURA


Paweł Wardziński, Dyrektor Generalny, INTERMARCHE


Bartosz Łuczak, Country Manager Poland & Czech Republic, ETAM POLAND


Remigiusz Czernecki, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Handlowy, GK SPECJAŁ


  • nieuchronny wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej
  • stały wzrost wynagrodzenia
  • nośniki energii
  • regulacje
  • gdzie jest kres „dyskontyzacji” polskiego handlu?

Co wpłynie na zbudowanie przewagi konkurencyjnej na rynku retail w 2026 roku? – dyskusja panelowa

Paneliści:

Magdalena Szuszkiewicz, CEO, FRISCO


Konrad Jezierski, Prezes Zarządu, KOMFORT

Arkadiusz Szczepaniak, Dyrektor ds. Finansowych, Wiceprezes Zarządu, KAZAR


Tomasz Stec, Managing Director, SIMON-KUCHER

  • szerokość asortymentu
  • czas i kompletność dostawy
  • system kaucyjny
  • kontrola kosztów
  • jak na strategie retailerów wpływa rosnąca konkurencja, presja cenowa, rozszerzanie asortymentu przez dyskonty i marketplace’y?

Jak system kaucyjny zmieni polski rynek retail? Jakie są trudności z nim związane i jak wpłynie na rentowność biznesu? – dyskusja panelowa

Paneliści:

Anita Tołysz, Członek zarządu, Dyrektor rewizji i compliance, Pełnomocnik ds. bezpieczeństwa, POLOMARKET
– Oczekujemy na finalne potwierdzenie

Maciej Magnuszewski, CEO, HORTEX

  • jak zachowa się konsument wrażliwy cenowo?
  • czy będzie chciał płacić więcej za opakowanie zwrotne?

PRACA W HANDLU – DLACZEGO TAK CIĘŻKO ZNALEŹĆ PRACOWNIKÓW W RETAILU I JAK ODMIENIĆ TEN TREND? – dyskusja panelowa

Paneliści:

Aleksandra Kozłowska, Kierownik ds. Personalnych, TEDI

  • dewaluacja pracy sprzedawcy – jak motywować dzisiejszych pracowników?
  • jak budować prestiżowość zawodu?
  • jak sektor retail w Polsce może poradzić sobie z brakiem osób chętnych do pracy?

SESJA E-COMMERCE:

Dokąd zmierza polski e-commerce? Co się zmieniło od czasów pandemii? – operacyjnie, projektowo?

E-COMMERCE W ORGANIZACJI – CO SIĘ ZMIENIŁO NA PRZESTRZENI 2 LAT? – DYSKUSJA PANELOWA

Paneliści:

Natalia Pchełka, Ecommerce Manager CEE, LACOSTE


Beata Łubiarz, Ecommerce Manager, DR IRENA ERIS


Bartosz Ratajewski, Dyrektor e-commerce, RTV EURO AGD


Dariusz Urban, Dyrektor Działu E-commerce, W.KRUK

AI i automatyzacja w e-commerce

  • jakie są realne zastosowania AI w sprzedaży online?
  • jakie narzędzia przynoszą mierzalne korzyści?
  • jak wygląda wdrożenie AI w różnych skalach biznesu?

INTEGRACJA DANYCH Z RÓŻNYCH MIEJSC A PERSONALIZACJA OFERTY

Agata Tryniecka, Online Sales Department Coordinator, MAKRO CASH AND CARRY POLSKA

Zero i first-party data – przyszłość marketingu online – jak zmieniające się regulacje dotyczące prywatności wpływają na pozyskiwanie klientów?

  • jak firmy radzą sobie z budową własnych baz danych?

Chińska ofensywa w e-commerce – Temu, Aliexpress, Shein – jak chińskie platformy zdobywają europejskich i polskich konsumentów i zmieniają ich oczekiwania wobec cen, jakości i logistyki?

  • czy polskie e-commerce’y i marketplace’y mogą skutecznie konkurować z Temu, Shein i AliExpress – czy kluczowe są personalizacja, marka, jakość obsługi i szybka dostawa?
  • czy Unia Europejska może ograniczyć chińską ekspansję regulacjami celnymi, podatkowymi lub ochrony konsumenta i czy takie działania realnie spowolniłyby ich wzrost?
  • czy chińskie platformy to tylko zagrożenie, czy także szansa dla polskich firm – jakie możliwości daje sprzedaż na chińskich marketplace’ach w modelu B2B lub DTC?

STRATEGIE SPRZEDAŻY NA MARKETPLACE

Dariusz Pyrchla, Head of Sales and E-commerce, GROUPE SEB

  • jak się tam poruszać
  • jaką dobrać strategię
  • jak działać mając nadal swoje inne kanały sprzedaży
  • koszty funkcjonowania
  • jak liczyć adsy, promocje, itd

SOCIAL COMMERCE – CZY WARTO SPRZEDAWAĆ NA TIKTOKU I INSTAGRAMIE? – DYSKUSJA PANELOWA

  • jakie są realne wyniki sprzedażowe z social commerce?
  • jak polskie firmy testują i wdrażają sprzedaż przez media społecznościowe?

SESJA OMNICOMMERCE

JAKIMI EMOCJAMI DZIŚ PRZYCIĄGAMY KLIENTA DO SKLEPU STACJONARNEGO?

Bartosz Kuciak, Omnichannel Sales Director, ETOS

  • dlaczego ludzie szukają zakupów stacjonarnych?

Jakie są perspektywy rozwoju kanałów sprzedaży w odniesieniu do różnych pokoleń

  • jak transferować klientów z kanału do kanału?

Omnichannel 2.0 – integracja online i offline – Jakie są najlepsze praktyki w łączeniu świata online i offline? – dyskusja panelowa

Paneliści:

Joanna Biernacka, Customer Growth Director, CASTORAMA


Szymon Bujalski, Chief Sales and Marketing Officer, RTV EURO AGD


Marek Dorsz, E-commerce Director, MEDIAMARKTSATURN POLSKA

  • jak skutecznie wykorzystywać programy lojalnościowe i personalizację w różnych kanałach?

Rola AI w sprzedaży (w praktyce)

  • automatyzacja powtarzalnych zadań (wprowadzanie danych i śledzenie e-maili)
  • prognoza sprzedaży i jej analiza

Jak hamować odpływ trafiku w centrach handlowych? Jak przekonwertować klienta z online do offline? Jak to mierzyć?

OMNICHANNEL Z PERSPEKTYWY MARKETINGU: JAK ZARZĄDZAĆ KOMUNIKACJĄ WE WSZYSTKICH PUNKTACH STYKU?

Emilia Pawlik, Director Omnichannel Activation East Europe, ADIDAS

Jakie jest znaczenie zrozumienia potrzeb i zachowań konsumentów w procesie zakupowym?

  • jak skutecznie wykorzystać dane o cenach i preferencjach klientów?

Promocja goni promocję, czyli jak dziś retailerzy walczą o wzrosty sprzedaży? – dyskusja panelowa

Paneliści:

Magdalena Kowalczyk, Head of Omnichannel Growth, MOLIERA2


Marcin Jankowski, Head of International Sales & Development, MEDICINE


Dawid Zyskowski, Retail Director, NEW BALANCE POLAND

  • jak łączyć różne strategie, aby maksymalizować skuteczność promocji?
  • rabat procentowy, „kup więcej, zapłać mniej”, Happy Hours, wyprzedaże sezonowe, rabaty za zestawy, subskrypcje, kupony, kody rabatowe

SESJA MARKETING & KONSUMENT & CX

JAK „BRANDFORMANCE” WPŁYWA NA KLIENTA OMNICHANNEL?

Artur Andriskowski, Customer Acquisition Manager, RESERVED, LPP

  • koniec pojedynku: Branding vs. Performance
  • spójna komunikacja w ujęciu omnichannel
  • dotarcie do klientów online i offline – podejście i zasady kampanii

Rola retail media w strategii rozwoju sieci handlowej

  • strona internetowa i aplikacja
  • powierzchnie reklamowe w sklepach stacjonarnych
  • wykorzystanie bazy użytkowników

ZNACZENIE APLIKACJI W BUDOWANIU PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ (BUDOWANIA DOŚWIADCZENIE KLIENTA)

Paulina Zawadzka, APP Product Owner, LEROY MERLIN

Od gazetki promocyjnej do Tik Toka – jak dobrze obsługiwać klienta wielopokoleniowego?

  • czego oczekuje klient młody a czego ten z pokolenia silver
  • jedna strategia czy kilka strategii?
  • od gazetki promocyjnej do Tik Toka
  • jaki będzie konsument przyszłości?

Jak wygląda portret nowego konsumenta i czy umiemy przewidzieć jego zwyczaje zakupowe? – dyskusja panelowa

Paneliści:

Patrycja Zabierowska, Chief Marketing Officer / Board Member, SUPER-PHARM


Agnieszka Barańska, Dyrektor Obszaru Marketingu i Komunikacji, ALDI


Magdalena Nafalska-Knieć, Brand Strategy Manager and Marketing Planning Manager, MEDIAMARKTSATURN POLSKA

Karolina Ruszała, p.o. Dyrektora Marketingu, HOMLA


  • czy rozumiemy potrzeby konsumentów, nowe trendy?
  • jak wyprzedzać ich oczekiwania?
  • monitoring bieżących trendów i zachowań klientów

WYZWANIE: DŁUGOTRWAŁA LOJALNOŚĆ KLIENTA, JAK JĄ DZIŚ BUDOWAĆ?

Marta Walasińska, Dyrektor Marketingu, BRIJU

  • wartości (nie)materialne płynące z posiadania danej marki
  • wciąż atrakcyjna oferta
  • nowe usługi, które oferuje marka

Seamless Customer Experience

  • jak wykorzystać strategie omnichannel do zintegrowania kanałów on line i offline oraz  budować nowoczesne sklepy do tworzenia spójnych doświadczeń klienta na każdym etapie kontaktu z marką?

W JAKI SPOSÓB PRZYWIĄZAĆ KLIENTÓW DO MARKI? – DYSKUSJA PANELOWA

Paneliści:

Karolina Pietz-Drapińska, Dyrektor marketingu, KOMPUTRONIK

Paweł Żytyński, Dyrektor ds. Wsparcia i Satysfakcji Klienta, JERONIMO MARTINS POLSKA

Krzysztof Szultka, Dyrektor Marketingu, POLOMARKET

  • strategie lojalnościowe – czy powinniśmy je redefiniować?
  • lojalizacja na poziomie transakcyjnym czy emocjonalnym?
  • aplikacje jako droga do poznania klienta i budowania z nim trwałych relacji
  • AI jako antidotum na zarządzanie ogromną ilością danych

DIGITALIZACJA W RETAILU

JAK DZIĘKI TECHNOLOGII ULEPSZAĆ PROCES ZAKUPOWY?

Michał Russak, Chief Information Officer, ESOTIQ & HENDERSON

    • personalizacja – AI dostosowujące ofertę do klienta w czasie rzeczywistym
    • automatyzacja – np. samoobsługowe płatności, inteligentne rekomendacje
    • lepsza logistyka – szybkie dostawy i precyzyjne prognozy dostępności produktów

Jak rozwój predykcji (dzięki AI np.) może wpłynąć na rynek dostaw?

  • lepsze prognozowanie popytu
  • optymalizacja tras dostaw
  • automatyzacja zarządzania zapasami – krótszy czas realizacji zamówień i mniejsze koszty

W jakie technologie dziś inwestować? Czego na rynku brakuje?

  • AI w personalizacji, logistyce i analizie predykcyjnej
  • zrównoważone technologie – AI do redukcji odpadów i optymalizacji energii

Operacjonalizacja AI, czyli przygotowanie do konkretnych zastosowań

  • zastosowanie
  • koszt 
  • cena  

Jak budować kompetencje pracowników, żeby skutecznie zaopiekować klienta

  • jak skutecznie budować te kompetencje i nowe umiejętności u samego klienta (również np. w kontekście „silver generation”)

Ujednolicenie rekomendacji zakupowych pomiędzy online i offline (spójne doświadczenie) 

  • ta sama rekomendacja od pracownika i od sklepu online
  • rozwiązania samoobsługowe offline
  • store is a king (więcej niż tylko showroom)

SESJA ASORTYMENT, CENA I MARKA WŁASNA

JAKIE SĄ TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z SYSTEMEM KAUCYJNYM I RENTOWNOŚCIĄ BIZNESU W HANDLU DETALICZNYM? – FIRESIDE CHAT

Gość:

Marcin Poniatowski, Dyrektor marketingu, Członek Zarządu, LEWIATAN

Jak osiągnąć synergię między marką własną a asortymentem? – dyskusja panelowa

Paneliści:

Anna Kokocińska, Dyrektor Działu Handlowego, FRISCO


Malwina Gorczak-Mudrak, Head of General and Private Label, SUPER-PHARM


Jarosław Moc, Dyrektor Działu Rozwoju Sprzedaży, GRUPA EUROCASH

  • polaryzajca rynku konsumenckego – „lidl in the morning, armani in the evening”
  • jak zarządzać asortymentem w zależności od pokolenia? (alf i zetek jest mniej niż iksów i boomers’ów)
  • walka o średnią półkę to gra o przetrwanie?
  • wartość i cena marki własnej, cross selling, lojalizacja

Trendy rynkowe: które kategorie się będą rozwijać? W co warto inwestować? Kompleksowy obraz zmian i wyzwań w branży retail – dyskusja panelowa

Paneliści:

Ewelina Przesmycka, Head of Make-up Category, L’ORÉAL POLAND AND BALTIC HUB


Marek Skomorowski, Director of Group Category CEE, ALLEGRO


Kamil Pieniak, Premium Spirits & Beer Business Director Poland & Baltics, COCA-COLA HBC


Rafał Wróblewski, Business Executive Officer Waters, CEE Sales Lead, NESTLE

  • zmiany w zachowaniach konsumentów
  • wpływ inflacji, kryzysów gospodarczych i politycznych na strategię produktową detalistów
  • AI i optymalizacja oferty sustainability & ESG – must-have, czy trend marketingowy?

Jak dostosować kategorie: economy, premium i mainstream do potrzeb rynku?

Bogumiła Ślązak, Dyrektor ds. Gastronomii i Eksportu, GRUPA ŻYWIEC

  • unikaj kanibalizacji
  • personalizuj ofertę
  • storytelling
  • testuj i monitoruj dane

WSPÓLNA STRATEGIA PRICINGOWA ORAZ KOMUNIKACYJNA DOTYCZĄCA AKTYWACJI KOMERCYJNYCH W SILOSACH SPRZEDAŻY I MARKETINGU   

Agnieszka Maćkowiak, Country Commercial Activity Leader, IKEA RETAIL

  • integracja danych z różnych źródeł: rynek, konsument, marketing, dostawca
  • koordynacja promocji
  • omnichannel

Polityka cenowa marki w świecie omnichannel

  • polityka cenowa w realiach marketplace – marka, własna sprzedaż, niezależni merchanci